Lege winkelpanden, in de stad is het hier en daar al best veel zichtbaar. Hoe triest het ook moge klinken. Kleinere winkels, maar ook grote ketens zoals de V&D, Dixons, de Schoenenreus, Scapino, Dolcis, DA, Miss Etam, om maar een paar voorbeelden te noemen…..Onvoorstelbaar toch en te triest voor woorden. Voor de eigenaren sowieso, maar zeer zeker ook voor de werknemers die vaak hun ziel en zaligheid erin hebben gestoken. Is het dan echt allemaal: “Eigen schuld, dikke bult”. Wie het weet, mag het zeggen.
De betweters die hun (vaak betaalde) commentaar komen geven in de praatprogramma’s op tv weten precies waar het fout is gegaan. Maar wat ze in feite zeggen, dat hadden wij ook wel kunnen bedenken. Daar heb je niet zoveel kennis voor nodig toch… Om te weten dat aankoopgedrag van de consument vooral door de komst van internet, compleet van slag is. Wanneer je daarvan de cijfers ziet gaat het je echt duizelen. De webwinkel is de grote boosdoener, schijnt. Of is het gemakzucht of de prijs.. of misschien wel een combinatie van die twee? Wie het weet, mag het zeggen.
De V&D bijvoorbeeld, is compleet out. Iedereen doet daar zo denigrerend over. Is die winkel dan echt zo oubollig, of lullen we elkaar maar een beetje na… Is het daar dan zo’n rommeltje, zijn ze dan zo veel minder vriendelijk dan, bijvoorbeeld bij de Bijenkorf of H&M… Om nog maar niet te spreken over Primark… Want ook dat gaven diezelfde betweters aan. De Primark…. Daar moet je zijn.. Heb je ooit eens goed rondgekeken bij de Primark of iemand van het personeel om kledingadvies gevraagd? Die betweters ja… Ze lullen de oren van je kop, maar echte hout snijdende oplossingen, ho maar.
Mismanagement…Is dat het? “De verkopen zijn goed, in bijna alle filialen van de V&D zit het met de verkoop wel snor”… Aldus een officiële woordvoerder van V&D. “Alleen onze kosten zijn torenhoog door vooral de huren. De investeringsmaatschappijen KKR en AlpInvest hebben alle onroerend goed toen verkocht, de hele rataplan, puur voor eigen gewin…. met als enige doel: “Hebben, Winst en Rendement”. Laat ze maar huren, zeiden ze. Alles is verkwanseld kun je wel stellen. Durfkapitalisten worden ze genoemd, ja hallo… Wie kan dat niet met 60 miljard euro in de knip…
Weet je. Gouden Kippen, daar zijn ze dol op. “Uitpersen die kip, net zo lang totdat diezelfde Gouden Kip met geen mogelijkheid nog een Gouden Ei uit haar kont geperst kan krijgen, wat die kip ook probeert”, lees ik ergens. Dan is het tijd om die kip de nek om te draaien zoals je vroeger vaak hoorde wanneer een gezonde kip tot een soepkip verworden was. En nog erger…. altijd gaat het ten koste van banen. Echt triest.
Afgelopen week was in Geffen, zoals wel in meer plaatsen zal zijn, het Ondernemersevent (een feestelijke Nieuwjaarsbijeenkomst) van Ondernemend Geffen, de Ondernemersvereniging aldaar. En tijdens die bijeenkomst wordt jaarlijks de Ondernemer van het Jaar verkozen.
Op de ledenlijst staan bedrijven met een grote naam en faam, opererend in geheel Nederland. Wanneer je via hun websites inzoomt krijg je alleen maar respect voor het actieve ondernemerschap van deze ondernemers. Ook mooi om te zien en te constateren is het feit dat van de vijf genomineerde bedrijven er drie uit de categorie winkeliers en horeca komen. Kleinschalig dus. Prachtig toch…
Sanne, Bloem- en interieurstyling is door de leden verkozen tot de “Ondernemer van het jaar”. Sanne, nog maar 27 lentes jong had zo’n vijf jaar terug, een soort van ‘vliegende start’. Van haar oud werkgever Bennie nam ze, vrij onverwacht, de winkel over. Met haar ondernemerstalent heeft ze in relatief korte tijd in het Geffense een vertrouwensband bij haar klanten opgebouwd. Inmiddels gevestigd in een nieuw, groter en mooier onderkomen. Een topprestatie van deze actieve dame. Top.
Het kan dus wel. Gewoon uitgaan van je eigen kracht, inzet, je creativiteit en je eigen inventiviteit… Daar heb je geen ‘durfkapitalisten’ voor nodig. Sanne is het bewijs daarvan.
Proficiat Sanne, ben er maar trots op.