30 juni 2016

Rosmalen klaar voor NK autocross

ROSMALEN – Het is niet voor de eerste keer dat het Nederlands Kampioenschap autocross in Rosmalen neerstrijkt. Wel moet Autocrossclub Geffen (ACCG), de facilitair organisator van deze wedstrijd, druk terugbladeren in haar historie. Maar liefst 20 jaar geleden was het NK Autocross voor het laatst in de Brabantse gemeente, en sindsdien is er veel veranderd.

Ruim tweehonderdenveertig namen, verdeeld over zeven verschillende klassen, staan er in het overvolle programmaboekje. De te verwachten duizenden bezoekers krijgen dat overhandigd, bij aankomst aan de Tweede Hoefsteeg in Rosmalen, op zaterdag 9 juli.
Hier wordt een deel van het voorhanden zijnde terrein gebruikt om een snelle wedstrijdbaan, van rond de 600 meter aan te leggen. “Daarnaast wordt er een groot gedeelte als rennerskwartier ingericht, alsmede parkeerplaatsen voor de naar schatting 2000 bezoekers die bij ons op een NK autocross wedstrijd afkomen. We zijn de laatste maanden alleen maar druk geweest met de voorbereiding en de inrichting van de faciliteiten. Dit klinkt misschien een beetje vreemd, maar bij het NK is er een overkoepelende organisatie, SONAK, die het wedstrijdgedeelte uit onze handen neemt. Dit geeft heel veel rust, zodat we onze focus volledig op de inrichting en de randzaken die daarbij horen, zoals vergunningen en ontheffingen, kunnen richten”, vertelt Maria Schuurmans, voorzitster van ACCG, die een echt autocrosshart heeft en blij is dat er weer zo dicht bij huis een NK is.

Zeven klassen

De indeling van de zeven verschillende klassen waaruit het NK autocross bestaat, is grofweg op te splitsen in drie autosilhouetten. We hebben de auto’s die het straatbeeld in Nederland bepalen, frames die alleen maar bestaan uit buizen en verlaagde kevers. Deze laatste klasse is gebaseerd op de ouderwetse VW kever, waarbij het bolhoedje flink omlaag gebracht is voor een spectaculaire look. De buizenframes zijn dusdanig gevormd, dat er een Buggy-achtige auto is ontstaan, die daarna is onderverdeeld in drie sprintklassen, Sprint 1600, Sprint 2000 en Superklasse, waarbij de motoren en de aandrijving de grote verschillen vormen. En dan zijn er de voor ons herkenbare carrosserieën, denk aan een Ford Focus of een Opel Astra, die voorzien zijn van een rolkooi en louter voorwielaandrijving mogen hebben in de Divisie V en de juniorklasse.
Bij de junioren mag je al starten in het NK als je dertien bent en een jaar ervaring opgedaan hebt in regionale wedstrijden. Om de snelheid binnen de perken te houden, is de cilinderinhoud op 1300cc gemaximaliseerd in deze klasse. Heb je niet genoeg aan alleen aandrijving op de voorwielen is er ook de zeer hightech toerwagenklasse. “In de toerwagenklasse is Erwin Breederland, lid van onze club ACCG, vorig jaar kampioen geworden met een Suzuki Swift, die voorzien is van een Hayabusa motorfiets motor en vierwielaandrijving. Hij maakte tijdens de eerste NK wedstrijd in Albergen een vervelende crash mee en is nog steeds licht geblesseerd en het is dan ook maar de vraag of hij in Rosmalen kan starten”, klinkt het teleurgesteld uit de mond van Schuurmans.

Spektakelstuk

Zaterdag 9 juli begint het Eurol/VEKA NK autocross om 9.30 uur en en rijdt iedereen drie manches. Na deze manches worden de punten bij elkaar opgeteld en kunnen de finales van start. De punten die hier verdiend worden, zullen bij elkaar opgeteld worden en logischerwijs wordt degenen met de meeste punten, na aftrek van het slechtste resultaat overigens, in Hieslum (Friesland) gekroond tot kampioen van Nederland op zaterdag 17 september.

De entree bedraagt € 10,- vanaf 13 jaar, kinderen onder deze leeftijd hebben gratis toegang.
Info: www.accgeffen.nl, www.facebook.com/sonaknkautocross

Foto's:


0