GEFFEN – Het Rottenrijkse thema “We loate ons nie ut de tent lokke” is de basis en vooral inspiratie van de bruisende krantwerkgroep. “We hebben de kreet in feite omgedraaid waardoor we ons juist wel uit de tent laten lokken. Maar dan wel met heel veel creativiteit, spitsvondigheid en originaliteit. Het is prachtig om te doen en bovendien een geweldige uitdaging”, aldus een stralende en vooral bruisende kartrekker, Sonja van den Heuvel (47) uit Geffen.
Donderdagavond, de vaste vergaderavond van het nieuwe krantteam. De dames druppelen gezellig binnen in de met waxinelichtjes sfeervol verlichte huiskamer van de familie Schalks. Ieder zoekt zijn of haar plaatsje. Er is koffie en thee met een smaakje. Voor de liefhebbers, iedereen dus, staat er een smaakvolle chocoladelekkernij te wachten. Wel moet er even orde worden geschapen. Van de 9- koppige werkgroep (acht dames en één heer) bevolken maar liefst zes dames de gezellige zithoek. Het gekwebbel is niet van de lucht. Samen zingen lukt nog wel, maar samen praten wordt iets moeilijker, blijkt ook nu weer.
De 52e wurp
Editie 2015 was voor de 52e maal in de historie van het Geffens carnaval, dat de Rottenrijker als een soort van vanzelfsprekendheid op de deurmat viel. Een kleurrijk blad, dat bij de verkiezing van het beste carnavalsblad steeds weer hoge ogen gooit. Bij het zien van de colofon komt de naam van André Schuurmans meermalen in het lijstje voor. Naast Hans Schellings, Ine Groos en Marco Ceelen was hij toch de grote kartrekker, vormgever en inspirator van het carnavalsblad. “Net zoals bij velen was ook de noemer tijd een van de factoren die ook bij André parten ging spelen. Daarnaast was hij ook van mening dat het na al die jaren best wel tijd was voor een frisse nieuwe kijk op het geheel. Vandaar dat hij het spreekwoordelijk stokje heel graag wilde overdragen”, zegt Sonja.
Nieuwe groep
“De bal kwam in feite bij mij en mijn partner Hans Schalks te liggen. Hans heeft het bestuurlijke stokje van Gilbert overgenomen en vanuit die functie heeft hij zitting in onze werkgroep. Betitel hem maar als een soort van toezichthouder, met in het bijzonder dan, de financiële afdeling. Vanuit mijn liefde voor taal, schrijven en in feite alles wat ook maar iets met woorden te maken heeft, kreeg ik al snel de titel eindredacteur op mijn bordje toegeschoven”, aldus Sonja.
Een groots compliment waardig is het feit betreffende de samenstelling van het huidige redactieteam. “Van twintig jaar tot zestig plus, mooi toch”, zegt Diny van Wanrooij, het oudste teamlid, met een lach. Maar vooral de spitsvondigheid die er aan ten grondslag ligt qua invulling van creativiteit en vakbekwaamheid getuigt van kennis en klasse van het geheel. Het team bestaat uit een gezelschap waar alle disciplines voor het maken van een prachtig product aanwezig zijn. Fotografen, vormgevers, schrijvers, tekenaars, advertentiejagers… Noem maar op, alles is aanwezig en bovendien, heel erg belangrijk, met een ongekend groot enthousiasme.
Opzet
“Met onze eerste bijeenkomst stond de tent letterlijk en figuurlijk op zijn kop. De ideeën van groot tot klein vlogen over tafel, het ene idee was nog mooier en spectaculairder dan het andere. Ik zag echter mijn Hans, als financieel bewaker van het geheel, zijn wenkbrauwen fronsen bij het horen van al die plannen”, zegt Sonja. “Iedereen wilde graag out of the box gaan. Het moest vernieuwend, jong, fris en vooral origineel zijn. Daar waren we het snel over eens”, aldus Jose Verstegen. Gezegd mag worden gezegd dat de groep de broodnodige kennis in huis heeft. Gwen van den Merkhof en Vera Savelkouls hebben beide de opleiding op het Sint Lucas gedaan. Op dit moment doet Vera de Kunstacademie in Breda met de specialiteit Vormgeving en Illustratie en is Gwen bezig met haar specifieke opleiding Attractions en Themapark management
Thema
“Het hoofdthema in de krant is de slogan: “We loate ons nie ut de tent lokke”. We zijn met een schone lei begonnen en van daaruit is er structuur gecreëerd en hebben we een aantal subthema’s gemaakt. Er is een profielschets gemaakt, wie onze lezers zijn, wat juist wel en wat juist weer niet in de krant moet. We hebben gekozen om afscheid te nemen van het dialect, alhoewel, afscheid…. ”, lacht Evi met een grootse geheimzinnigheid. Ze willen niks prijsgeven, zelfs geen tipje van de sluier. “Hij wordt zo mooi, zo anders. Een echte Glossy. We zijn er apetrots op. Het is een echte bewaar Glossy, een prachtig vormgegeven blad. De vele creatieve woordspelingen met vaak bijbehorende foto’s moet bij de lezer een glimlach op het gezicht toveren wanneer hij of zij naar de volgende pagina bladert. Dan is onze missie meer dan geslaagd”, aldus de goedlachse Sonja.